GALERIE POŠTOVNÍHO MUZEA – PROGRAM
Galerie Poštovního muzea v aktuální dramaturgii spolupracuje s umělci ze středních a vysokých škol. Ukazuje jejich tvorbu v netradičních a koncepčních výstavách a umožňuje tak lidem zvenčí, kteří do galerií běžně nechodí, se seznámit s tou nejmladší tvůrčí generací a jejími trendy. Galerie tím zároveň naplno využívá svůj charakter coby nekomerční mladé instituce a zároveň navazuje na vypořádávání se s předsudky, což byl apel, se kterým byla otevřená začátkem roku 2023.
Soupis uskutečněných a plánovaných školních projektů:
Výstava se střední grafickou školou „Hellichovka“ (23. 1. - 29. 3. 2024)
Výstava s názvem: „Hellichova 535/22, 118 Praha 1“ přesunula návštěvníky za zdi SŠ a VOŠ. Skrze dva výstavní způsoby – galerijní a evokující ulici – představila tvorbu napříč všemi ateliéry a obory této školy, tvorbu desítek žáku a studentů, čímž návštěvník dostal unikátní možnost se seznámit s místem, kde vyrůstají talenti budoucí tváře umění i designu. K prohlédnutí bylo mnoho tvůrčích oblastí – polygrafie, digitální i umělecká grafika, fotografie, restaurátorství papíru a pergamenu, design obalových materiálů, knižní tvorba a další. Z cela záměrně byl potlačen faktický výčet o škole – její historie, statistiky apod., naopak podtrženy byly jednotlivá díla a s každým školním oborem a ateliérem bylo spolupracováno individuálně s ohledem na tamní potřeby. Celkově se tedy jednalo o projekt, který na tuzemské výstavní scéně neměl obdoby.
Foto: Jakub Červenka
Otisk učitele a zahraniční školy (30. 4. - 18. 6. 2024)
Druhá výstava z edukačního cyklu – „DEVELOPMENT“ – se vydala do zahraničí. Přivezla do Prahy monumentální obrazy tří autorů z Akademie v Banské Bystřici – Rastislava Podoby, Petra Decheťa a Dávida Bátory. Důvodem však nebylo jen představit zahraniční školu v tuzemsku, nýbrž přiblížit i v současnosti klíčovou malířskou školu u našich sousedů a zároveň školu, ze které se stále častěji studuje i na našich „výškách“. Výběr autorů nebyl náhodný. Rastislav Podoba je tamním pedagogem, Peter Decheť jeho absolventem a Dávid Bátora jeho studentem. Výstava tedy byla jednou z těch, které představují vztah učitel – student. Učitel – absolvent – student je ale koncepce ještě rozvětvená a zcela unikátní. Vzájemnou „autoritářskou“ komparaci zároveň umocňoval fakt, že všichni malíři se soustředí na malbu topografií a pracují s tématem urbanizace.
Foto: Klára Kusa
(Ne)ztracená AVU (25. 7. - 25. 10. 2024)
Výstava „O Zahradě, Ebenovníku a Antuce“ představila tuzemskou elitní uměleckou vysokou školu – Akademii výtvarných umění v Praze. Stalo se tak po velké a vleklé kritice školy ze strany části umělecké obce, která silně zarezonovala i napříč médii. Cílem výstavy bylo nejen představit vyhlášenou vzdělávací instituci, ale rovněž ukázat, že i z nedávných prací lze postavit solidní koncepční výstavu. Výstava tedy vznikla po navštívení posledních „klauzur“ a „diplomek“ coby reflexe tamních exponovaných témat. Z nich dostaly prostor konkrétně „pohoda“ neboli trávení volného času, poznávání cizích kultur a sport. Jednalo se o oblasti reflektující letní olympijské hry, avšak též období prázdnin. Celá výstava byla tedy malým drzým počinem. Snažila se vyvrátit kritiku, která poškozovala tamní studenty, byť na ně nebyla primárně cílena a zároveň se soustředila na prázdniny, což je typické školní a všem blízké téma, avšak neočekávané od vysokoškolských studentů.
Foto: Jakub Červenka
Zásilka z regionů (28. 11. - ...)
Poslední plánovaná výstava k edukačnímu cyklu vede do regionů. Zaměřuje se právě na ty školy, kam míří většina studentů, pokud se nedostanou na AVU nebo UMPRUM. Neznamená to však, že by na nich vznikaly horší věci. Těmto školám se ale logicky dostává méně pozornosti – bývají daleko nebo se zabývají mírně trochu jiným. V hledáčku GPM je tedy tentokrát brněnské VUT, ostravská FU OU, liberecká TUL, ústecká UJEP, plzeňská „Sutnarka“ a pražský „Peďák“, přičemž z každé školy se představí tvorba jednoho ze studentů. Tématem výstavy bude introspekce – sebevědomí, seberealizace, sebeklam apod… zkrátka osobní rozvoj, který u studentů těchto škol je mnohdy ještě více protknutý nejistotou právě kvůli nedostatku pozornosti zvenčí.